
Tool-selectie: welke e-mailmarketingsoftware past het beste bij je?
24 oktober 2024GESTROOMLIJNDE AANPAK BIJ SOLARWATT
Succesvolle marktintroductie van het nieuwe merk Vinacles



Solarwatt, sinds 1993 pionier op het gebied van zonne-energie en Europees marktleider in glas-glas zonnepanelen, stond voor de uitdaging om hun marketingstrategie en dagelijkse operatie in de Benelux en de Nordics te herstructureren. Naast zonnepanelen ontwikkelt Solarwatt een complete systeemoplossing met een slimme energiemanager, omvormer, laadpaal en een thuisbatterij die samen met BMW is ontwikkeld. Door de uitbreiding van hun productportfolio in oktober 2024 en de verschuiving van een B2C- naar een B2B-focus, ontstond er behoefte aan een gestroomlijnde marketingaanpak die deze nieuwe richting ondersteunde.
Client
SOLARWATT BV
Year
2024
Tags
INTERNATIONAL BRAND MANAGEMENT, STRATEGIC PLANNING, SEO, SEA, WEBSITE
De KaChing oplossing
De uitdaging en behoefte
Solarwatt had behoefte aan een interim marketingmanager die de dagelijkse leiding en strategie zou overnemen en de marketingactiviteiten zou herstructureren. De organisatie vroeg om een duidelijke positionering in de Benelux en Nordics, een versterking van de merkidentiteit in nieuwe markten en de lancering van een vernieuwd product portfolio. De verbreding van een B2C- naar een B2B-strategie vroeg om een marketingaanpak die deze verandering zou stimuleren, met een nadruk op een totaaloplossing in energiebeheer in plaats van enkel zonnepanelen.
Aanpak door MarkaChing
Vanuit het MarkaChing team is Marleen gestart als interim marketingmanager voor Solarwatt in de Benelux en Nordics. Binnen enkele maanden werden de volgende resultaten geboekt:
- Herstructurering marketingteam: Het team, bestaande uit drie collega’s, werd opnieuw aangestuurd en de werkzaamheden geherstructureerd door prioriteit inrichting via Trello. Daarnaast werden de externe bureaus en freelancers zo efficiënt mogelijk ingezet om de marketingactiviteiten op specialisatie te versterken.
- Ontwikkeling strategisch plan 2024/2025: Er werd een uitgebreide marketingstrategie ontwikkeld die focust op de uitbreiding van een B2C en ook een B2B focus, inclusief de lancering van een nieuw productportfolio in oktober 2024. Deze strategie legde de basis voor de expansie van het merk in Nederland, België en de start in de Nordics. Momenteel wordt er gewerkt aan het plan voor 2025.
- Herpositionering: Het merk Solarwatt werd verder uitgebouwd in Nederland en België. De positionering van systeemleverancier is hierbij effectief veranderd: van enkel zonnepanelen tot een leverancier van complete systemen met één totaaloplossing. Voor de Nordics werd een nieuwe merkidentiteit voorbereid die eind 2024/ begin 2025 verder zal worden gelanceerd.
- Verantwoordelijkheid voor alle on- en offlinemarketing uitingen: De marketingactiviteiten werden gestructureerd en er werd een focus gelegd op een multi-channel aanpak, waaronder SEO, SEA, e-mailmarketing en social media.
Resultaten
Dankzij de gestructureerde aanpak heeft Solarwatt nu een duidelijke marketingstrategie die hun nieuwe propositie met B2C en B2B focus ondersteunt. Het marketingteam werkt efficiënter samen en de merkuitbreiding in de veranderende markt verloopt volgens plan. Daarnaast biedt de introductie van het nieuwe productportfolio in oktober 2024 Solarwatt de mogelijkheid om hun positie als marktleider verder te versterken in zowel de Benelux als de Nordics.
BEKIJK MEER WERK
- Date
- 2 november 2021
Maecenas felis. Praesent odio nec mauris vitae ornare eu, dapibus vitae, egestas velit. Mauris vitae sem.- Date
- 2 november 2021
In laoreet commodo, est eu sodales neque vitae ipsum dolor sit amet dui.- Date
- 24 oktober 2024
5 tips voor een succesvol marketingplan! Het is bijna 2024 en de wereld van marketing blijft zoals altijd evolueren. Als bedrijfseigenaar of marketeer is het cruciaal […]